Wednesday 31 October 2012

PERANAN SUKAN DALAM PELANCONGAN

          Sukan dapat membantu dalam meningkatkan ekonomi Negara.
·         Pelbagai jenis sukan yang dianjurkan dapat meningkatkan ekonomi Negara khususnya sukan-sukan yang bertaraf dunia. Contohnya, sukan Komanwel, Olimpik, Sukan Asia, Sukan Sea, Piala Dunia (bola sepak), Formula 1 dan sebagainya.
·         Sukan-sukan ini dapat membantu meningkatkan ekonomi Negara melalui sektor perhotelan, makanan dan kraftangan dalam Negara semasa sesebuah sukan yang besar sedang dianjurkan dalam Negara.

           Sukan melalui pelancongan dapat membawa Malaysia di mata dunia.
·         Sukan dapat mempromosikan Malaysia melalui pelancongan contohnya apabila seseorang yang telah mewakili Negaranya untuk bertanding di Malaysia, secara tidak langsung beliau akn mengenali Malaysia dan menceritakan pengalaman semasa bertanding di Malaysia. Mereka akan menyebarkan nama baik Malaysia di Negara asal.

           Meningkatkan kadar pelacong.
·         Semasa sesebuah sukan yang besar sedang dianjurkan dalam Negara bukan sahaja menarik para ahli sukan malah para peminat dari luar Negara akan datang ke Malaysia. Para peminat ini tergolong dalam pelancong-pelancong asing dan tinggal dalam Negara buat sementara waktu semasa kejohanan dilangsungkan.
·         Kadar para pelancong juga semakin meningkat jikalau para pelancong masih tertarik dengan kecantikan dan keamanan Negara Malaysia setelah kejohanan tamat. 

Melawat ke tempat-tempat baru
·         Negara kita sangat terkenal dengan tempat-tempat peranginan yang menarik. Maka secara tidak langsung, para ahli sukan yang datang ke Negara kita akan melawat ke tempat-tempat tersebut.

Menggalakan integrasi antara kaum.
·         Semasa sukan yang sedang di dalam Negara, ahli-ahli sukan dapat menggalakan integrasi antara kaum sesama atlit dari Negara lain. Selain itu masyarakat setempat juga dapat menjalinkan hubungan yang erat dengan peminat dari luar Negara malah masyarakat setempat yang turut menyaksikan kejohanan sukan.

3 comments: